tisdag 14 juni 2022

Rocket man

Elton John - Honky Chateau (1972)

I mitt förra inlägg nämnde jag att Eltons insats ratades vid inspelningen av Groovin' with Mr Bloe. Det kan förefalla underligt med tanke på vilka fantastiska album i eget namn han gav ut vid ungefär samma tidpunkt.


Honky Chateau är hans femte album inom loppet av knappa tre år och har helt nyligen fyllt 50 år. Plattan inhandlade jag redan när den släpptes men den har haft en lite undanskymd plats i mitt Elton John-arkiv. Visst har albumet spelats ett betydande antal gånger men jag har inte tyckt att det som helhet kunnat mäta sig med de närmast föregående plattorna.

Så här i efterskott gissar jag att det till viss del beror på att det blev för mycket. Utgivningstakten av hans skivor var hisnande hög och de närmast föregående plattorna var så otroligt bra att förväntningarna på denna utgåva var orimligt högt ställda. 


Det blev en liten dipp i mitt intresse för Elton då. Det tog ett helt år innan nästa platta gavs ut och mitt intresse vaknade då till liv igen. Lite andrum behövdes, helt enkelt.



Nu vill jag inte avfärda den här skivan och påstå att det är ett dåligt album. Absolut inte. Första sidan med inledande Honky cat och avslutande Rocket man är svår att motstå även om låtarna däremellan i mina öron får karaktären av utfyllnad, om än väl godkänd sådan.
Sida två saknar utropstecken som Honky cat och Rocket man. Även om han ökar tempot i avslutande Hercules blir det ingen räddning och sida två förblir den minst spelade albumsidan i Eltons tidiga katalog hos mig. 

Länkar:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar